Bijna iedereen gaat wel een of meerdere keren in zijn of haar leven op dieet met als doel enkele kilo’s af te vallen. De een doet dit op regelmatige basis, de andere slechts een enkele keer. Ook de mate van intensiteit van diëten kan anders zijn. Zo zijn er mensen die zogenaamde crash diëten volgen. Dit betekent dat je voor een korte periode extreem weinig gaat eten en op die manier hoopt snel en veel af te vallen. Zo een dieet kent echter vele nadelen. Niet alleen is het heel moeilijk om je aan dit dieet te houden, ook als je klaar bent met je dieet zul je zien dat (een deel) van de kilo’s er weer snel aankomen. Er ontstaat dan een zogenaamd jojo-effect. Dus ondanks dat een crash dieet mooie belofte heeft, is het verstandiger om op een verantwoorde en gezonde manier af te vallen.

Gezond afvallen

Wat is gezond afvallen? Gezond afvallen betekent dat je gezonde keuzes maakt tijdens het afvallen. Zo ga je jezelf niet uithongeren, maar kies je voor gezondere voeding. Ook ga je niet dagelijks uren sporten, maar kies je voor voldoende beweging op dagelijkse basis. Door te kiezen om op een gezonde manier te gaan afvallen, is je afvalproces makkelijk voel te houden. Bovendien ga je een gezond leefpatroon creëren waardoor het onderdeel wordt van je leven en ook na de strengere dieetperiode ga je merken dat je gezonde keuzes blijft maken.

Gezonde voeding

Het belangrijkste om gezond af te vallen is het kiezen voor gezonde voeding. Met name suikers en onverzadigde vetten ga je uit je bestaande voeding schrappen. Dat betekent geen cola, koekjes, taart en chips meer. Deze vervang je door gezondere producten zoals veel groente, vezelrijke producten zoals volkorenbrood en smoothies. Een veel gemaakte fout bij diëten is het idee dat je flink minder moet gaan eten en dat je honger moet gaan lijden voordat het dieet effect heeft. Dit is echter niet waar, je kunt nog steeds veel eten en geen honger hebben en toch afvallen. Als je maar kiest voor de juiste, gezonde voeding.

Voldoende bewegen

Het andere aspect van gezond afvallen is voldoende bewegen. Veel mensen beginnen met fanatiek sporten, maar houden over verloop van tijd niet vol. Beter is om elke dag bepaalde momenten van beweging in te plannen. Zo kun je ervoor kiezen om een stappenteller te kopen en elke dag 10.000 stappen te zetten. Op die manier kom je elke dag in actie en ben je ook nog vaker buiten wat ook weer andere voordelen met zich meebrengt. Dir kun je dan combineren door bijvoorbeeld twee keer in de week naar de sportschool te gaan, te zwemmen of te tennissen. Net wat jij leuk vindt! Op die manier houdt jij het het langste vol en zorg je voor langdurig resultaat!